“Klanten moeten op onze instrumenten kunnen vertrouwen”

“Klanten moeten op onze instrumenten kunnen vertrouwen”

Ruim vijfentwintig jaar geleden bracht Netim als eerste leverancier een betaalbare, zichtbare laser op de markt. Dit nieuwe meetinstrument werd ontwikkeld, omdat er behoefte was vanuit de markt aan een laser met deze gebruikstoepassingen. Ook tegenwoordig gebruikt Netim marktinformatie om slimme oplossingen te ontwikkelen en aan te bieden, zegt Jaap Neele van Netim. De eigenaar vertelt open over zijn bedrijf in bouwlasers en meetinstrumenten: “We delen onze specialistische kennis en ondersteunen daarmee onze klanten, bijvoorbeeld door ze te helpen bij producttoepassingen en gebruikersvragen.”

Productlijnen voor meetinstrumenten

Netim is specialist in bouwlasers, lijnlasers en meetinstrumenten. Inmiddels bestaat het pakket uit drie hoofdmerken: Levelfix, Metofix en het premium merk Topcon voor de Benelux. Het bedrijf maakte de afgelopen jaren een sterke groei door. Neele heeft daar wel een verklaring voor: “We hebben een klantgerichte marktbenadering, waarbij we naast onze afnemers en hun klanten staan. Klanten van onze dealers moeten met de juiste producten aan de slag gaan, ze moeten daarbij op onze instrumenten kunnen vertrouwen. Waar en hoe vaak je ze ook gebruikt. Dat wordt gewaardeerd.”

Uitsluitend via dealers

Netim startte met het verkopen van zichtbare lasers voor tegelzetters in Nederland. Neele vertelt daarover: “Een Duitse firma had destijds een uniek product ontwikkeld en wij kregen daarnaar vraag vanuit de markt. Vanuit die vraag begonnen we toen met de distributie van laserproducten in Nederland. We kozen er heel duidelijk voor om alleen via een dealernetwerk te gaan leveren. Dat was een bewuste keuze, ook omdat grote merken vaak direct aan de eindgebruiker leverden.”

Destijds kochten ze hun producten in Europa in. Door overnames kwam de markt in beweging, waarop Neele besloot hun instrumenten zelf te gaan laten maken. “Ruim tien jaar geleden gingen we op zoek naar een kwalitatieve fabrikant voor ons merk Levelfix. Die vonden we en daarmee werken we nu nog steeds succesvol samen. Door de hoge kwaliteit geven we bijvoorbeeld vier jaar garantie op alle Levelfix instrumenten.”

Totaalleverancier voor meten

Met het merk Levelfix bouwde Netim in de afgelopen jaren een mooi pakket op in lijn-, multilijn- en roterende lasers, met daarnaast een uitgebreid pakket aan accessoires. Om totaalaanbieder te worden op het gebied van meten, voegde Netim later het merk Metofix aan haar programma toe. Dit assortiment bestaat uit afstandsmeters, inspectie- en meetapparatuur. Voor de Benelux is Netim bovendien exclusief distributeur van het premium merk Topcon. Het verschil tussen de merken zit vooral in de intensiviteit van het gebruik. Neele: “Het zijn vaak net wat andere eisen die gesteld worden. Voor een deel van de gebruikers zijn deze meetinstrumenten geen hulpmiddel, maar zijn zij ervan afhankelijk in alle omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan landmeters en maatvoerders in de weg- en waterbouw die de hele dag werken met een laser, in weer en wind.”

“Door de toevoeging van Metofix en Topcon zijn we een totaal­leverancier voor meten in de bouw. Momenteel hebben we een weloverwogen pakket, waarmee we nagenoeg de volledige markt van onze dealers kunnen bedienen”, zegt Neele. Naast de meet­instrumenten is Netim distributeur voor Atika betonmolens en dwangmengers.

Kijken wat de markt nodig heeft

“We zouden voor ieder product twintig vergelijkbare producten kunnen aanbieden. Dat doen we bewust niet, maar we kijken naar wat de markt nodig heeft. Hiermee voorkomen we dat onze dealers een onoverzichtelijk assortiment aangeboden krijgen en het heel lastig voor ze wordt om hun klanten het juiste instrument te adviseren. We zijn altijd op zoek naar nieuwe toepassingen en leggen daarnaast compleet nieuwe wensen direct neer bij onze fabrikant. Dat gaat veel verder dan alleen andere specificaties, we ontwikkelen echt nieuwe producten. Destijds waren we bijvoorbeeld de eerste die lijnlasers combineerde met punten. Dat was een behoefte uit de markt. Wij lieten het maken en leverden het. Pas later volgden de grote merken”, legt Neele uit.

Groen beter zichtbaar dan rood

Op het gebied van meetinstrumenten zijn de laatste jaren volop ontwikkelingen. Zo is er naast de rode nu ook een groene laserdiode. Neele: “Als eerste hadden wij een roterende laser die een rode lijn gaf. Deze techniek is uitgebreid van een rode naar een groene kleur, omdat bewezen is dat de kleur groen twee tot driemaal beter zichtbaar is dan rood. Die verbetering is vooral nuttig bij werkzaamheden binnen.”

Naast de roterende lasers is de lijnlaser sterk in opkomst. Het voordeel is dat er direct meerdere lijnen zichtbaar zijn. Voorheen ging dit met lenzen, maar die hadden vaak een beperkte lengte van de lijn, waarbij 180 graden per lens het maximum was. Nu wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van de cone-techniek. Dit houdt in dat door het gebruik van een hoge precisie cone een zichtbare lijn van 360° per laserdiode is te realiseren. Deze lijnlasers hebben minder componenten en zijn eenvoudiger in gebruik. De lijnlasers zijn niet alleen voor binnen-, maar ook voor buitengebruik geschikt in combinatie met een handontvanger.

Ondersteuning voor de dealers

De distributie bij Netim verloopt via de ijzerwaren- en gereedschapswinkels en de groothandel in bouwmaterialen en bouw­machines. Netim verzorgt de winkeldisplays en schappenplannen, inclusief het pos-materiaal. Dealers krijgen verder ondersteuning in de vorm van brochures, productdata, teksten en afbeeldingen voor de website en er is een koppeling met EZ-Base. Ook worden demo-avonden, producttrainingen en Toolbox-meetings georganiseerd.

Neele legt uit: “Wij ondersteunen en leveren alleen aan dealers die een fysieke winkel hebben en daar een basisvoorraad hebben staan. Hoewel we begrijpen dat internet belangrijk is, verkopen we niet aan de zogenaamde pure players. We willen graag een eerlijk speelveld voor onze klanten. Daarnaast vinden we dat advies en ondersteuning bij onze producten essentieel is. Dat blijkt ook wel uit het feit dat veel klanten die zich online oriënteren alsnog naar de winkel komen. Ze willen bevestiging krijgen dat ze het juiste product in handen hebben en weten dat de service goed geregeld is. Tien jaar geleden zagen we al in dat online belangrijk zou gaan worden. We ontwikkelden toen een webshop voor onze dealers: bouwlasershop.nl. De fysieke levering daarvan gaat altijd via de dealers. Zij zijn onze partners en op deze manier ondersteunen we onze dealers ook online.”

Servicecenters: vertrouwen op nauwkeurigheid

Omdat je met een laser snel en nauwkeurig kunt werken, kun je tijd besparen. Het is een nauwkeurig instrument, dus is het van groot belang dat gebruikers altijd op het instrument kunnen vertrouwen. Martijn Kerkdijk is verantwoordelijk voor de marketing en support bij Netim en zegt daarover: “Om er zeker van te zijn dat je met de juiste waarde meet en werkt, adviseren wij het instrument ieder jaar te laten controleren op de juiste werking.”

Het aanmelden van kalibraties en reparaties gaat eenvoudig online, waarbij de servicedienst de instrumenten ophaalt bij de klant. Dat gebeurt vanuit de twee servicecenters in Gramsbergen en het Belgische Erpe-Mere. Kerkdijk: “Daar repareren en kalibreren wij vrijwel alle merken die op de markt zijn. Dat gebeurt met een Collimator Systeem, waarbij lasers op meetbuizen worden gericht. De resultaten verschijnen op een beeldscherm, waarbij alle afwijkingen van lasers worden vastgelegd en waar nodig worden afgesteld binnen de fabrieksspecificaties.” Met deze servicecenters biedt Netim continu zekerheid en betrouwbaarheid. Want op meetinstrumenten moet je altijd kunnen vertrouwen.

Posted on 08-01-2018

Blog archives

Blog search

Vergelijk 0
Prev
Next